TIMOCOM transporta barometrs: ierobežota kapacitāte sastopas ar augstu pieprasījumu
2021. gada ceturtais ceturksnis: par 51 % vairāk kravu piedāvājumu Eiropā nekā pagājušajā gadā.
- Kapacitātes problēma ietekmē cenas.
- Ievērojams kravu samazinājums uz Apvienoto Karalisti un no tās.
- 2021. gadā ievērojami vairāk izmantotas džumbo un mega piekabes.
Erkrata, XX.X1.2022. – 2021. gada ceturtajā ceturksnī nepārtraukti auga kravu piedāvājumu apjoms un kravu piedāvājumu un transportlīdzekļos pieejamās vietas attiecības neatbilstība. TIMOCOM transporta barometrs turpina uzrādīt pieaugošu kravu piedāvājumu skaitu Smart Logistics System salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. No 46 Eiropas valstīm uzkrātie dati uzrāda tirgus pieaugumu 51 procenta apmērā. Tas nozīmē arī nelielu pieaugumu, salīdzinot ar 3. ceturksni.
Pārvadājumu tirgus aug, neskatoties uz negatīvu uzņēmējdarbības klimatu
Par spīti stingrāku noteikumu ieviešanai saistībā ar noritošo koronavīrusa pandēmiju, pārvadājumu tirgus ceturtajā ceturksnī turpināja augt. TIMOCOM sistēmā 2021. gadā laika posmā no oktobra līdz decembrim tika ievadīti par 9 procentiem vairāk kravu piedāvājumu nekā trešajā ceturksnī. Jo īpaši novembris un decembris ekspeditoriem un pārvadājumu uzņēmumiem visā Eiropā bija spēcīgi mēneši sezonālā uzrāviena dēļ: kravu piedāvājumu apjomi tūlītējo darījumu tirgū novembrī palielinājās par 88 procentiem salīdzinājumā ar pagājušā gada datiem. Decembrī sistēmā ievadīto kravu skaits pieauga par 52 procentiem, salīdzinot ar 2020. gada decembri.
Oktobrī kravu skaits salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi nokritās par 10 procentiem, taču pārvadājumu tirgus novembrī atkopās un atkal palielinājās par 8 procentiem. Par spīti jaunam kritumam 5 procentu apmērā decembrī, rezultāts tomēr bija pozitīvs:
kravu piedāvājumu skaits visā Eiropā salīdzinājumā ar 2020. gada ceturto ceturksni palielinājās par 51 procentu. Nepārtrauktais pieprasījuma pieaugums signalizē par ekonomikas atkopšanos, kaut arī ifo Business Climate Index Vācijai decembrī bija 94,7. Sarežģījumi, kas saistīti ar pamatproduktu un izejmateriālu piegāžu sastrēgumiem, ir tikai pieauguši, radot problēmas rūpniecības uzņēmumiem. Vācijas mazumtirgotāji uz situāciju raugās kā uz tik pat nopietnu kā 2020. gada ziemā. Tomēr pieprasījums pēc pārvadājumiem 4. ceturksnī bija augsts.
Pieprasījums pēc pārvadājumu kapacitātes Vācijā joprojām augsts
Pēc neierasti spēcīga septembra (+60 %) Vācijas iekšējā pārvadājumu tirgū oktobrī bija par 18 procentiem mazāk kravu nekā iepriekšējā mēnesī. Tomēr kravu piedāvājumu skaits palielinājās par 2 procentiem, ja salīdzina ar trešajā ceturksnī piedzīvoto samazinājumu (-18 %). Tas nozīmē, ka ceturtajā ceturksnī ir 37 procentu pieaugums salīdzinājumā ar šo pašu ceturksni pagājušajā gadā. Novembris Vācijā bija 4. ceturkšņa spēcīgākais mēnesis arī attiecībā uz kravu piedāvājumiem, nesot 87 % pieaugumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu.
Kravas vietu pieprasījumam nav redzams gals. Neraugoties uz piegādes ķēdes sastrēgumiem un kavēšanos, vieta transportlīdzeklī ir ierobežota un pieprasīts resurss, tai skaitā iekšzemes pārvadājumiem no ostām. Šobrīd pastāv ievietoto kravu piedāvājumu un preču piegādei pieejamo kravas transportlīdzekļu nelīdzsvarotība. Šī tendence ietekmē pārvadājumu cenas, kā norāda TIMOCOM loģistikas eksperts un vadītājs uzņēmējdarbības jautājumos Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek): “Uz piegāžu cenām spiedienu izdara degvielas un transportlīdzekļu cenu pieaugums. Un, protams, šo situāciju vēl vairāk saasina pieaugošas ar personālu saistītās izmaksas, oglekļa nodokļi un papildu apkalpošanas izmaksas, piemēram, par kraušanu un gaidīšanas laikiem,” saka uzņēmuma pārstāvis. “Mums visiem jācenšas ilgtermiņā nebloķēt jau tā ierobežoto kapacitāti: rezervējot kravas transportlīdzekļus, kas patiesībā nav vajadzīgi, tiek samazināta transportlīdzekļos pieejamā vieta, kas noved pie paaugstinātas cenas tirgū.”
Vairāk izmanto pašizkrāvēja piekabes, autocisternas un mega piekabes
Pieprasītākie transportlīdzekļa veidi 2021. gadā salīdzinājumā ar pagājušo gadu bija pašizkrāvēja piekabes un autocisternas. Pieprasījums pēc pēdējām no tām auga par 236 procentiem, savukārt pieprasījums pēc pašizkrāvēja piekabēm vidēji palielinājās par 297 procentiem. Taču arī refrižeratortransports ir ļoti pieprasīts: kravas automobiļi ar temperatūras kontroli un piekabes ar aukstuma kameru tika pieprasīti par 184 procentiem vairāk nekā pagājušajā gadā. Arī pieprasījums pēc džumbo un mega piekabēm piedāvājumu aprakstos parādījās par 159 procentiem biežāk nekā pagājušajā gadā. Savukārt 2020. gadā ļoti maz pieprasītās piekabes ar augstuma pielāgošanu šajā gadā tika pieprasītas 90 reižu biežāk, kas ir viena no daudzām zīmēm, ka pārvadājumu pakalpojumu klienti cenšas vienā kravā pārvadāt pēc iespējas vairāk preču. Un šī tendence visticamāk 2022. gadā saglabāsies.
Valstu maršrutu salīdzinājums: kritums Apvienotajā Karalistē pēc Brexit izolācijas laikā
Maršrutos uz Apvienoto Karalisti un no tās piedzīvots viens no lielākajiem samazinājumiem Eiropas autopārvadājumu piedāvājumos, salīdzinot ar iepriekšējo gadu.
- DE => UK: oktobris -18 %, novembris -16 % un decembris -48 %.
Samazinājums arī kravu piedāvājumos no Francijas:
- FR => UK: oktobris -4 %, novembris -12 % un decembris -33 %.
Kravu skaits no Apvienotās Karalistes uz Vāciju oktobrī samazinājās par 11 procentiem, taču par 25 procentiem tas pieauga novembrī, līdz decembrī atkal strauji krita par jau 57 procentiem.
- UK => DE: oktobris -11 %, novembris +25 % un decembris -57 %.
Šo aso kritumu izraisījis koronavīrusa omikrona variants un atjaunotā izolācija Apvienotajā Karalistē, taču to, protams, ietekmēja arī Brexit un muitas noteikumu izmaiņas.
Vairāk kravu Francijas teritorijā un uz to
Salīdzinājumā bija novērojama pozitīva tendence attiecībā uz kravām Francijas robežās un ārpus tām. Saskaņā ar Eiropas Komisijas norādīto Francijas IKP pieaugums bija par 6,5 procentiem, tas ir spēcīgāks nekā Eiropā vidējais, kas bija 5,9 procentu apmērā. Šo tendenci uzskatāmi demonstrēja pārvadājumu valsts robežās palielinājums.
- FR => FR: oktobris +39 %, novembris +101 % un decembris +70 %.
Vairāk bija arī kravu piedāvājumu virzienā no Vācijas uz Franciju:
- DE => FR: oktobris +19 %, novembris +99 % un decembris +75 %.
Būtisks palielinājums pārvadājumiem no Nīderlandes
Pieauga arī kravu apjoms no Nīderlandes uz Vāciju. Saistībā ar omikrona varianta izplatību Vācija novembrī Nīderlandi ierindoja starp augsta riska valstīm. Tā decembrī atkārtoti ieviesa izolāciju. Rezultātā 4. ceturksnī bija vairāk pārvadājumu un palielināta preču plūsma.
- gada ceturtais ceturksnis salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu izskatās šādi:
- NL => DE: oktobris +61 %, novembris +258 % un decembris +97 %.
Polijas pārvadājumu tirgus gada nogalē piedzīvo samazinājumu
Kopējais pārvadājumu skaits Polijā ceturtajā ceturksnī samazinājās. Procentuāli kravu apjoms pret vietu transportlīdzekļos joprojām bija par 36 procentiem lielāks līdzīgi kā salīdzinājumā ar 2020. gada ceturto ceturksni, tomēr kravu piedāvājumu bija par 12 procentiem mazāk salīdzinājumā ar trešo ceturksni. Šāda situācija papildu ekonomikas tendencēm Eiropā var būt saistīta ar apstākļiem uz Polijas un Baltkrievijas robežas. Migrantu krīze nozīmēja, ka robeža dienām ilgi bija slēgta un kravas automobiļi iestrēguši gaidīja abpus robežai.
Taču Polijai izdevās atgūties, zināmā mērā pateicoties Ziemassvētku un Jaungada laikam. Pēc 4 procentu liela krituma oktobrī, pārvadājumu tirgū novembrī reģistrēts pieaugums par 21 procentu. Tomēr šis palielinājums un Ziemassvētku laiks būtiski nemainīja Polijā esošo situāciju pārvadājumu jomā. Līdzīgs scenārijs Polijā risinājās pagājušā gada beigās, kas sniedz cerību uz situācijas uzlabošanos 2022. gadā.
- gada pārskats un prognoze 2022. gadam
Kopumā Eiropas autotransporta nozares atgūšanās, kas sākās 2020. gada otrajā pusē, turpinājās arī 2021. gadā. Tomēr pandēmijas ietekmē 2021. gads visspilgtāk iezīmējās ar problēmām pārvadājumu kapacitātes un piegāžu sastrēgumu problēmām. Un, protams, ar ievērojamu transportlīdzekļu vadītāju trūkumu Eiropā. Papildus tam auga inflācija, un tai līdzi izejmateriālu un degvielas cenas. Tas viss arī šogad turpinās loģistikas nozarei sagādāt sarežģījumus. Taču ir svarīgi prātā paturēt, ka nedraud deficīts, saka TIMOCOM vadītājs uzņēmējdarbības jautājumos Gunnars Gbureks. Tomēr viņš atzīst, ka Eiropā varētu būt vēl vairāk kavētu piegāžu. “Runājot par autopārvadājumiem, tie ir specializētie transportlīdzekļi, piemēram ar dzesēšanas iekārtu, kas ne vienmēr būs ātri pieejami. Standarta pārvadājumu pasūtījumu gadījumā uzņēmumiem ir lielākas cerības spēt atrast nepieciešamo tūlītējo darījumu tirgū,” viņš turpināja. “Kapacitāte ir ierobežota, tomēr tā ir pieejama. Digitālās lietotnes var palīdzēt optimizēt kravas telpas izmantojumu.”