Vai koronavīruss maina maksājumu apstrādes veidu loģistikas nozarē?
Intervija ar Aleksandru Ēbelu, TIMOCOM juristu, parādu piedziņas un juridisko lietu direktoru
Ja rēķina apmaksas datums ir pagājis, starptautiskais parādu piedziņas dienests var palīdzēt klientiem saņemt naudu. Dienests gūst panākumus aptuveni 86% gadījumu. Šajā intervijā TIMOCOM jurists Aleksandrs Ēbels, parādu piedziņas dienesta direktors, dalās ar dienesta panākumu noslēpumu. Viņš arī stāsta par pašreizējo maksājumu praksi loģistikas nozarē un sniedz padomus par to, kas jāņem vērā maksājumu apstrādē.
Vai jums ir nepieciešams debitoru parādu pārvaldības atbalsts?
“Piesaistiet parādu piedziņas dienestu jau tagad”
Ēbela kungs, vai jūs varētu pastāstīt par savu darbu?
Esmu atbildīgs par TIMOCOM juridisko departamentu, jo īpaši – par parādu piedziņas dienestu. Būtībā mēs palīdzam atrisināt problēmas klientu vidū un tikt galā ar uzņēmuma juridiskajām vajadzībām.
Tā kā jūs šo tēmu jau pieminējāt: kāpēc TIMOCOM parādu piedziņas dienests ir tik īpašs?
…Tas, ka mēs spējam piedzīt parādus ātri, vienlaikus veicot neitrālas starpniecības pienākumus starp visām pusēm. Ja līgumslēdzējas puses nevar vienoties un jo īpaši, ja tās neatrodas vienā valstī un nerunā vienā valodā, mēs palīdzam nodrošināt, ka nākotnē tās tirgū joprojām varēs profesionāli sadarboties. Mūsu klienti jūtas droši, zinot to, ka viņu pusē ir uzticams partneris, kas palīdzēs pārvarēt jebkādus šķēršļus.
Kādus šķēršļus?
No pieredzes varu teikt, ka problēmām nav obligāti jābūt juridiskām. Bieži vien tās ir vienkārši komunikācijas grūtības. Šādos gadījumos mūsu starptautiskā darbinieku komanda spēj sniegt palīdzību vairāk nekā 27 valodās. Mēs specializējamies loģistikas un transporta nozarē, lai nekavējoties varētu identificēt klienta problēmu un sākt to risināt. Parādu piedziņas dienesti nereti ir nepieciešami brīdī, kad parādnieks nereaģē un komunikācija ir būtiski pasliktinājusies. Mēs izmantojam iesniegtos dokumentus, lai izmeklētu lietu un atbildētu uz visiem neatbildētajiem jautājumiem.
Kā ir mainījusies daudzu transporta uzņēmumu ekonomiskā situācija, ņemot vērā koronavīrusa krīzi?
No vienas puses, mēs redzam, ka dažādas nozares uz situāciju ir reaģējušas ļoti atšķirīgi. Tirgus mainās. Dažas preces ir ļoti pieprasītas, citas vispār netiek pirktas. Transporta uzņēmumi un kravas ekspeditori, kas agrāk apkalpoja plašu klientu loku, bija spiesti pilnībā pārtraukt darbību atsevišķās nozarēs. No otras puses, transporta uzņēmumi, kas piegādā pārtiku, tualetes papīru vai – pēdējā laikā – vakcīnas, ir ļoti pieprasīti. Taču krīzes sākumā vismaz daudziem transporta uzņēmumiem bija radikāli jāsamazina izdevumi, piemēram, pārtraucot transportlīdzekļu parka ekspluatāciju vai dažus darbiniekus iesaistot īstermiņa darba shēmās. Vēl nav skaidrs, vai valsts atbalsta programmas būs pietiekamas, lai ilgtspējīgi atbalstītu uzņēmumus, kuriem bieži vien ir ļoti maza peļņa, jo, protams, katram uzņēmumam ir sava unikāla izmaksu struktūra.
Vai pašreizējā situācija ir mainījusi norēķinu praksi loģistikas nozarē?
Tirgū ir iestājusies ļoti liela piesardzība. Loģistikas nozarē strādājošie nav tik gatavi priekšfinansēt pakalpojumus kā pirms krīzes. Agrāk, kad pakalpojumu sniedzējs uzņēmumam bija veicis vairākus pārvadājumus, rēķini par šiem pārvadājumiem tika nosūtīti vienlaicīgi. Ja maksājums tika kavēts, tad arī rēķini tika nosūtīti parādu piedziņas dienestam uz kopīgu apstrādi.
Taču COVID šo situāciju ir mainījis. Pakalpojumu sniedzēji vairs nevēlas gaidīt, kamēr būs pagājuši maksājumu termiņi, un ir lielāka iespēja, ka tie nosūtīs iekasēšanai atsevišķus neapmaksātus rēķinus. Tomēr kopumā mēs konstatējam, ka vairāk rēķinu tiek apmaksāti savlaicīgi, kas veicina uzņēmuma ekonomisko dzīvotspēju.
Kas transporta un loģistikas uzņēmumiem ir jādara, lai optimizētu transporta procesus un palielinātu peļņu?
Ir dažas problēmas, no kurām var izvairīties jau no paša sākuma. Transporta procesi bieži vien joprojām ir diezgan analogi. Tas nozīmē, ka ir lielāka iespēja kļūdīties apstrādes laikā.
Preces ir jāparvadā no punkta A uz punktu B. Šo procesu nav iespējams paveikt tiešsaistē, bet ir tik daudz apkārtējo procesu, kurus var uzlabot. Piemēram, piegādes pavadzīmes apstiprina, ka preces ir piegādātas. Tas ir procesa sākums, kas aizņem ilgu laiku un kuru kļūdas ietekmē īpaši smagi, jo īpaši gadījumos, ja par piegādēm slēdz apakšuzņēmuma līgumus četras vai piecas reizes. Piegāde tiek apstiprināta preču piegādes pavadzīmē, un pierādījums tiek nodots nākamajai personai – katrā transportēšanas ķēdes posmā. Klasiskai CMR ir četri eksemplāri, tas ir galvenais pierādījums tam, ka pārvadājums ir veikts, un tādējādi – līguma izpildes pierādījums tam. Tāpēc ikviena preču transportēšanā iesaistītā puse vēlas rēķina oriģinālu.
Taču šis piegādes apliecinājums transporta klientam tiek nosūtīts tikai retos gadījumos uzreiz pēc piegādes pabeigšanas, jo tas paliek kravas automašīnā, bieži vien ceļojot pa vairākiem secīgiem piegādes braucieniem, pirms autovadītājs atgriežas birojā. Tas nozīmē, ka rēķina apmaksai vajadzīgie dokumenti tiek saņemti novēloti jau no paša sākuma, kas savukārt kavē pasūtījuma apmaksu. Ja pasūtījumi tiek apstrādāti šādā veidā, pastāv papildu risks, ka piegādes pavadzīmes netiks pareizi nodotas transporta uzņēmumam. Ja oriģinālais dokuments pazūd pastā, var būt sarežģīti pierādīt, ka darbs ir izpildīts. Kopijas bieži vien netiek pieņemtas kā piegādes izsekošanas līdzeklis, līdz ar to rodas sarežģīta saziņa starp transporta klientu un pakalpojumu sniedzēju, kas var radīt grūtības. Taču digitāla versija visu atvieglo.
Kā digitalizācija var palīdzēt loģistikas industrijai, ņemot vērā pašreizējo situāciju?
Pāreja uz elektronisko dokumentu pārvaldību šobrīd var būt īpaši noderīga, jo pašlaik daudzi cilvēki strādā no mājām, tāpēc biroji ne vienmēr ir aizņemti. Šādos apstākļos papīra dokumentu aprite ir vēl sarežģītāka. Turpretī digitāli pārvaldīti dokumenti ir ātri un viegli apstrādājami. Vācijā nav juridiska iemesla neizmantot elektronisku piegādes apliecinājumu. Daudzi cilvēki nezina, ka šeit skenēts vai kopēts dokuments tiek uzskatīts par atbilstošu pierādījumu tiesā. Turklāt transporta faili parasti tiek digitalizēti nodokļu vajadzībām.
Tātad uzņēmumi varētu vienkārši digitalizēt savus dokumentus procesa sākumā?
Transporta klienti vēlas zināt, vai preces ir droši piegādātas. Nav iemesla, kāpēc skenēts dokuments nevarētu sniegt šādu atbildi. Mans padoms: pārbaudiet, vai jūsu procesus var digitalizēt, un, ja tas ir iespējams, piekrītiet to darīt jau no paša sākuma. Elektronisko saziņu var izmantot, lai atvieglotu visus atklātos jautājumus, nodrošinātu raitu saziņu un noteiktu maksājumu nosacījumus. Ja tas patiešām ir nepieciešams, dokumentu oriģinālus pēc tam var nosūtīt pa pastu. Abu pušu mērķim vajadzētu būt pēc iespējas vieglākai maksājumu veikšanai. Tādējādi tiek ietaupīts laiks, nauda un darbs.
Manuprāt, Covid paātrinās elektronisko transporta apstrādes metožu izmantošanu. Galu galā ir tik daudz loģistikas procesu, kurus var viegli veikt digitāli. Un tas ietver maksājumu procesus.
Vai jums ir nesamaksāti rēķini, kuriem nepieciešama piedziņa? Piesaistiet TIMOCOM parādu piedziņas dienestu! Tas ir vienkāršs tiešsaistes process, un jūs varat iepriekš aprēķināt izmaksas, izmantojot mūsu maksukalkulatoru.
“Piesaistiet parādu piedziņas dienestu jau tagad”
Jūs varētu interesēt arī šādas tēmas:
Parādu piedziņas veiksmes stāsts: Mega Pol Trans lieto TIMOCOM starptautiskā parādu piedziņas dienesta pakalpojumus
Cik svarīga loma digitālajiem tīkliem ir loģistikas nākotnē?
Kā plānot pielāgotu, uz datiem balstītu transportu jūsu ražotajiem produktiem