TIMOCOM transporta barometrs: gausa ekonomika un piedāvājumu skaita samazināšanās vasarā
Salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni, kravu piedāvājumu skaits Eiropā 2. ceturksnī palielinājās vidēji par 57 %. Kravu daudzums kopumā joprojām ir zemāks par iepriekšējā gada rādītājiem un zemāks par rādītājiem pirms Koronavīrusa.
Erkrāta, Vācija, 14.07.2023. - Eiropas transporta tirgus 2023. gada pirmajā pusē bija zemākā līmenī nekā iepriekšējā gadā, un rādītāji ir zemāki nekā 2019. gadā pirms Koronavīrusa. Pēc diviem netipiskajiem gadiem, ko joprojām ietekmēja pandēmija un atveseļošanās sekas, autopārvadājumu skaits kopumā ir ievērojami samazinājies. 2023. gada 2. ceturksnī Eiropas tūlītējo darījumu tirgū vidēji bija par 46,3 % mazāk kravu piedāvājumu, salīdzinot ar iepriekšējā gada otro ceturksni. Vācijā vidēji bija pat par 59 % mazāk piedāvājumu. Eiropā pārvadāšanas izdevumi par kilometru 2. ceturksnī bija vidēji par 14,1 % zemāki, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo ceturksni.
Ceturkšņa sākumā transporta tirgus pretojās ekonomikas negatīvajām tendencēm
Ja pirmajā ceturksnī izaugsmes temps bija lēns, tad otrajā ceturksnī pieprasījums pēc pārvadājumiem pieauga. Saskaņā ar ifo indeksu biznesa vidē tika prognozēta lejupslīde, taču aprīlī Eiropā tika ievietoti par 40 % vairāk kravu piedāvājumu un Vācijas tūlītējo darījumu tirgū tika ievietoti par 61 % vairāk kravu, salīdzinot ar 2023. gada martu. Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, maijā Vācijā, tika pievienoti vēl 18% kravu piedāvājumu, savukārt visā Eiropā bija 8% pieaugums. Kopumā, pateicoties spēcīgajam sākumam 2. ceturksnī, TIMOCOM Marketplace vietnē bija par 57 % vairāk kravu piedāvājumu, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni.
Nepārprotams kravu piedāvājumu pieaugums 2. ceturksnī cita starpā ir saistīts ar sezonālo uzņēmējdarbību. "Aprīlis un maijs kravu piedāvājumu ziņā līdz šim bija produktīvākie mēneši, jo šogad nedēļas bija saīsinātas, pateicoties brīvdienām," skaidro Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek), TIMOCOM komercdarbības vadītājs.
© TIMOCOM
Maršrutu noslodzes vājināšanās eksporta lejupslīdes dēļ
Kopumā imports un eksports eirozonā samazinās. Saskaņā ar Vācijas Federālā statistikas biroja datiem importa un eksporta apjoms Vācijā ir krities. Eiropā ekonomika ir vāja; to var skaidri redzēt TIMOCOM transporta barometrā. Salīdzinot ar to pašu pagājušā gada ceturksni, maršrutos no Vācijas uz Franciju (DE-FR -53 %) un no Francijas uz Vāciju (FR-DE -64 %) atkal tika konstatēts ievērojams kritums. No Beļģijas uz Vāciju arī bija par 56 % mazāk piedāvājumu. No Nīderlandes bija par 40% mazāk kravu piedāvājumu ar galamērķi Vācijā (NL-DE -40%). Turklāt samazinājās pārvadājumu daudzums arī no Vācijas Federatīvās Republikas uz Beļģiju, Nīderlandi, Itāliju un Čehiju.
Ķīles Pasaules ekonomikas institūts (IfW Kiel) konstatē, ka salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu tas ir samazinājums par 0,3 procentiem, nevis pieaugums par 0,5 procentiem, kā tas bija prognozēts gada sākumā. Tomēr pēc vājās izaugsmes ziemas mēnešos tas sagaida mērenu Vācijas ekonomikas izaugsmi turpmākā gada laikā. Salīdzinot ar 2023. gada 1. ceturksni, 2. ceturksnī ir iespējams konstatēt acīmredzamu kravu piedāvājumu pieaugumu daudzu valstu maršrutos, tostarp no un uz Beļģiju, Nīderlandi, kā arī uz Itāliju.
© TIMOCOM
Nevienmērīga iekšzemes pārvadājumu attīstības tendence
Lai gan Lielbritānija un Polija spēja ievērojami palielināt savu iekšzemes pārvadājumu pieprasījumu, salīdzinot ar 2022. gada otro ceturksni, attīstība Vācijā, Francijā, Austrijā un Ungārijā paslikstinājās. Tomēr, salīdzinot ar 2023. gada pirmo ceturksni, kravu piedāvājumu pieaugums bija acīmredzams. Pamatojums: lai gan Francija un Vācija 2022. gada otrajā ceturksnī Koronavīrusa pandēmijas radītās atveseļošanās seku dēļ ziņoja par neparasti lielo kravu piedāvājumu pieaugumu, šis pieaugums tajā laikā Lielbritānijā un Polijā nebija tik nozīmīgs. Tāpēc tās spēj sasniegt šo 66 % un 25 % pieaugumu, salīdzinot ar to pašu pagājušā gada ceturksni. Iekšzemes pārvadājumu maršrutos Austrijā (AT-AT -54 %) un Vācijā (DE-DE -49%), kā arī Francijā (FR-FR -35 %) un Ungārijā (HU-HU -35%), salīdzinot ar pirmo ceturksni, nebija iespējams atkal sasniegt iepriekšējā gadā uzrādītos neparasti lielos rādītājus, neraugoties uz pieaugumu 2023. gada 2. ceturksnī.
Piedāvājumu skaita samazināšanās vasarā: lejupejoša tendence kopš jūnija
Kopš jūnija kravu piedāvājumu skaitam Eiropā ir lejupejoša tendence ierasti nenoslogoto vasaras mēnešu dēļ, ko veicina arī atslābums ekonomikā. Salīdzinot ar iepriekšējo mēnesi, jūnijā visā Eiropā bija par 15% mazāk kravu piegādes ierakstu.
Pārsteidzoši ir tas, ka brīvo transportlīdzekļu piedāvājumi šajā laika posmā nepalielinājās, bet gan samazinājās par 10%, salīdzinot ar iepriekšējā gada rādītāju, un par 29%, salīdzinot ar iepriekšējo ceturksni. Ekonomikas lejupslīde ietekmē tūlītējo darījumu tirgu gan no kravu piedāvājumu, gan brīvo transportlīdzekļu piedāvājumu puses. "Pārvadātāji atkal piedāvāja savus pakalpojumus, izmantojot klasiskos izplatīšanas kanālus, vai arī viņi piedāvāja tirgū mazāku kapacitāti, jo nebija izredzes gūt panākumus," teic Gunnars Gbureks, pamatojoties uz daudzajām sarunām ar kravu ekspeditoriem. Salīdzinot ar 2023. gada 1. ceturksni, otrajā ceturksnī pakalpojumu sniedzēju dalība konkursos ir samazinājusies. Lielāks pieprasījums pēc jaudas tūlītējo darījumu tirgū varētu izskaidrot, kāpēc ir par 45% mazāk piedāvājumu, lai gan regulāro pārvadājumu konkursu skaits gandrīz nemainās.
Vēl ir cerība, ka gada otrajā pusē ekonomiskā situācija uzlabosies. Transporta nozarei jau ir pieredze sarežģītu situāciju risināšanā. "Pēdējos gados profesionāliem autovadītājiem un ekspeditoriem tika izvirzītas augstas prasības, un viņi strādāja ar pilnu jaudu. Tādējādi vasaras mēnešos piedzīvotājā nestabilitātes periodā viņi spēj darboties mazāk," saka Gunnars Gbureks. "Vēlākais sākot ar rudeni, sagaidāms, ka pieprasījums pēc transportēšanas jaudas būs lielāks, un kravas automašīnas atkal tiks maksimāli izmantotas."