Eiropas pārvadājumu tirgus piedzīvo straujas izmaiņas koronavīrusa krīzes laikā
Koronavīrusa krīze ir izraisījusi pārvadājumu tirgus svārstības 2020. gada pirmajā ceturksnī
Koronavīrusa krīzes attīstības iespaidā radusies neskaidrība ir izraisījusi strauju pārvadājumu piedāvājumu pieaugumu Eiropas transporta tirgū. Tilmans Feke, TIMOCOM biznesa analītiķis, stāsta, ka līdz marta vidum Eiropas vadošajā kravas biržā bijis neparasti augsts pieprasījums pēc pārvadājumiem: “Daudzi uzņēmumi veica pasūtījumus agrīni, jo bija uztraukums par iespējamu robežu slēgšanu un citiem ierobežojumiem, reaģējot uz koronavīrusu.”
Līdz ar to 2020. gada pirmajā ceturksnī TIMOCOM reģistrēja par 16 procentiem vairāk kravas piedāvājumu salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu. Pārvadājumi no ES valstīm uz Itāliju pieauga par 26 procentiem, bet pārvadājumi uz Poliju — par neticamiem 53 procentiem. Refrižeratora kravas automašīnas bija īpaši pieprasītas. Saskaņā ar kravas biržas operatora sniegto informāciju, aktīvākajā posmā pieprasījums pēc kravas automašīnām ar temperatūras kontroli palielinājās par 50 procentiem salīdzinājumā ar iepriekšējā gada datiem.
Kopš marta vidus kravas apjomi saruka par vairāk nekā divām trešdaļām
Šīs pieaugošās tendences augstākais punkts bija marta vidū, bet kritums sākās vienlaikus ar izolācijas pasākumiem visā Eiropā. Tie būtībā izraisīja ražošanas apstāšanos un piegāžu apjoma kritumu, izņemot pārtikas mazumtirdzniecību. “Neskatoties uz kravas pārvadājumu pieaugumu pārtikas segmentā, laikā no marta vidus līdz beigām visā Eiropā kravu apjomi saruka par vairāk nekā divām trešdaļām,” stāsta T. Feke. “Līdz šim pirms Lieldienām ne reizi nav novērota līdzīga notikumu attīstība.” TIMOCOM sistēmā katru dienu tiek augšupielādēti līdz pat 750 000 brīvo kravu un transportlīdzekļu piedāvājumu.
Lai gan transporta uzņēmumi izmisīgi meklē pasūtījumus, ar kuriem izolācijas laikā aizpildīt kravas automašīnas, tirgū piedāvātās pieejamās vietas transportlīdzekļos, kas tika reģistrētas TIMOCOM platformā, gada pirmajā ceturksnī samazinājās. Šī gada 1. ceturksnī pieejamo kravas automašīnu skaits samazinājās par 3 procentiem salīdzinājumā ar to pašu ceturksni pagājušajā gadā. Vācijā transportlīdzekļos pieejamo vietu skaits samazinājās pat par 15 procentiem. Kā to varētu izskaidrot?
“Mēs redzam, ka transporta uzņēmumi daļu savu kravas automašīnu izņem no tirgus, jo nav pietiekami daudz pasūtījumu, lai tās izmantotu,” stāsta TIMOCOM uzņēmuma pārstāvis Gunnars Gbureks. Līdz ar to visā pasaulē esošā ārkārtas situācija izraisa tirgus izkropļojumus. Taču Gbureks ir piesardzīgi optimistisks: “Mēs pašlaik redzam nelielu pieaugumu kravas pārvadājumu piedāvājumu apjomā. Taču mēs nezināsim, kā koronavīrusa pandēmijas laikā attīstīsies pārvadājumu tirgus, kamēr neredzēsim otrā ceturkšņa rezultātus.”
"FreightTech" kravas pārvadājumu tehnoloģiju uzņēmums TIMOCOM ir izmantojis transporta barometru kopš 2009. gada. Ar to tiek analizētas kravas un transportlīdzekļos pieejamās vietas pieprasījuma un piedāvājuma tendences, par ko liecina Smart Logistics System dati. Kravas biržā vairāk nekā 130 000 lietotāju katru dienu lietotnē ģenerē līdz pat 750 000 starptautisko kravas un transportlīdzekļu telpas piedāvājumu. Sistēma palīdz vairāk nekā 43 000 TIMOCOM klientu gudri, droši un vienkārši sasniegt savus loģistikas mērķus.
Vairāk informācijas par TIMOCOM transporta barometru varat atrast vietnē https://www.timocom.lv/pakalpojumi/transporta-barometrs