Transporta barometrs, 4. cet. Autopārvadājumu analīze Eiropā un prognoze 2024. gadam
Pieprasījums pēc pārvadājumiem nav samazinājies. Prognoze 2024. gadam paredz, ka skaitļi būs lielāki nekā iepriekšējā gadā – ar vienu izņēmumu.
2023. gada ceturtajā ceturksnī kravu piedāvājumu bija par 18 % vairāk nekā tajā pašā iepriekšējā gada ceturksnī. Kravas pieaugumu gada beigās cita starpā var saistīt ar pieprasījuma palielinājumu, īpaši tādu sezonālu faktoru dēļ kā iepirkšanās pirms Ziemassvētkiem, krājumu papildināšana un patērētāju aktivitāte, gatavojoties brīvdienām. TIMOCOM transporta barometrs uzrāda nepārprotamu palielinājumu attiecībā starp kravas piedāvājumiem pret brīviem transportlīdzekļiem, ko izraisa tas, ka daudzi pārvadātāji samazina pieejamību.
Gada beigu pārskats uzrādamazāk absolūto kravu piedāvājumu skaitu
2023. gads iezīmējās ar ievērojamu kravu piedāvājumu skaita samazinājumu tūlītējo darījumu tirgū. Visā Eiropā kravu piedāvājumi samazinājās par 31 %, bet Vācijā samazinājums bija pat par 40 %. Tas liecina, ka daudzu ekonomikas institūciju prognozētais ekonomiskais kritums, sākot ar 2023. gadu, ir atstājis ietekmi arī uz transporta tirgu.
Turpretim pārvadājumu cenas Vācijas tirgū pieauga ceturtajā ceturksnī. Kravas mašīnu pārvadājumu cena nostabilizējās pie 10 % virs iepriekšējā gada cenas, tomēr nesasniedza maksimumu, kāds bija 2021. gadā. Galvenokārt šādu tendenci izraisa algu un enerģijas izmaksu palielinājums. Turklāt pārvadātāji 2023. gada ceturtajā ceturksnī samazināja kravu pārvadāšanai piedāvāto kravas automobiļu skaitu par 15,3 %, salīdzinot ar attiecīgo iepriekšējā gada ceturksni. Decembrī šī atšķirība bija pat vēl lielāka – par 21 % mazāk brīvu transportlīdzekļu piedāvājumu nekā iepriekšējā gadā.
Cenu tendences un pārvadājumu pieprasījuma kāpums pavasarī
Saskaņā ar pārvadātāju asociāciju viedokli, gaidāms, ka pārvadājumu cenas 2024. gadā būtiski palielināsies. Prognozes paredz kāpumu par 12 %, ko izraisīs papildu izmaksas, īpaši ceļu nodevu palielināšanās Vācijā.
“Daudzi pārvadājumu aģenti domā, ka cenas nepieaugs par tik daudz,” vēsta Gunnars Gbureks (Gunnar Gburek). “Viņi uzskata, ka cenas palielināsies ne vairāk kā par 6 %. Šāda vērtējumu atšķirība izraisīs saspringtu tirgošanos starp transporta pakalpojumu pircējiem un pakalpojumu sniedzējiem.”
Vismazākais kravu piedāvājumu skaits gaidāms februārī
Balstoties uz daudz gadu novērojumiem un analīzi, domājams, ka pieprasījums pēc brīviem transportlīdzekļiem 2024. gada janvārī un martā būs lielāks, nekā tas bija atbilstošajos pagājušā gada mēnešos. Mazākais kravu skaits paredzams februārī. Šāda tendence būs novērojama gandrīz visās Eiropas valstīs, un palielinās spiedienu uz kravu piedāvājumu cenām.
Pieredze rāda, ka pieprasījums pēc pārvadājumiem palielināsies martā, atkal izraisot kravas piedāvājumu palielināšanos. Līdz jūnijam pieprasījums pēc brīviem transportlīdzekļiem varētu saglabāties stabils visā Eiropā, pat pārsniedzot pārvadājumu un brīvu transportlīdzekļu attiecību 60:40 (skatiet prognozes grafiku). Tomēr maz ticams, ka kopējie skaitļi sasniegs 2021. un 2022. gada apjomu.
TIMOCOM transporta barometrs ataino autopārvadājumu tendences Eiropā. Šie dati sniedz pamatotu pārskatu par pašreizējām pārmaiņām pārvadājumu tirgū un dod reālistisku prognozi par gaidāmo gadu.